Ook komkommertijd in België

In het kader van ‘komkommernieuws’, besteden we vandaag aandacht aan de metro’s in België. Vanaf 1963 werden in België plannen gemaakt om de verkeersproblemen op te lossen met metronetwerken in Brussel, Antwerpen, Charleroi en Luik. Plannen die niet altijd tot in detail werden uitgevoerd.

Bij de aanleg van de metronetwerken werd het meeste geld opzij gezet voor Brussel, 25 procent van het budget ging naar de Vlaamse steden en 25 procent werd opzij gelegd voor de Waalse steden. Geheel volgens de oude politiek waarbij evenveel geld naar Vlaanderen als naar Wallonië ging. In Brussel, Antwerpen en Charleroi werd gekozen voor de aanleg van een premetro, waarbij metrotunnels werden aangelegd met de infrastructuur van een tram.

Metro in Luik
In Luik werd wél gestart met de bouw van een volwaardige metro en niet zoals in de meeste andere grote steden in België met een premetro. In het begin van de jaren ’70 werd in Luik een 750 meter lange tunnel gebouwd inclusief een station in ruwbouw. Een enkele bron heeft het zelfs over 2,5 kilometer aan tunnels in Luik. Uit geldgebrek en te hoge ambities kwam het werk stil te liggen.

Licht automatische metro
In 1980 werd een nieuw project gestart. Geen klassieke metro, maar een licht automatische metro, TAU (transport automatisé urbain) genaamd. In Jumet werd zelfs een testbaan en een station met perrondeuren gebouwd. In Luik werden allerlei plannen gemaakt voor een lange lijn door de stad, die uiteindelijk in 1988 sneuvelden samen met de politiek.

Reuzenpijp
Hoewel Charleroi nog steeds behoorlijk veel ongebruikte delen heeft van het premetronetwerk, zijn anderen delen verder afgebouwd waardoor er nu een effectief netwerk is. In Antwerpen ligt nog 5,4 km aan ongebruikte premetrotunnels. De reuzenpijp die 32 jaar geleden in ruwbouw werd opgeleverd wordt nu wel weer afgebouwd. Daarnaast worden voor andere delen nieuwe plannen gemaakt. In Luik is het niet waarschijnlijk dat de ongebruikte tunnel nog in gebruik zal worden genomen als metro- of tramtunnel. Wel krijgt Luik weer een tram in 2017 na 50 jaar afwezigheid.

In Luik worden bussen opgeslagen in de ongebruikte metrotunnels. Fotograaf Richard Huntjes nam een kijkje in de “Ghost Bus Tunnel” en kwam terug met een mooie reportage.

Show Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *